Werken op afspraak: het nieuwe normaal

Werken op afspraak is het nieuwe normaal. Een win voor alle deelnemers, als je het ons vraagt.
We zetten even de voordelen op een rijtje.

What’s in it for… ‘me’

  1. Jij bepaalt wanneer en wat

Op afspraak werken betekent je agenda structureren en tijd maken voor afspraken.
Niet alle tijd hoeft op te gaan aan afspraken. Het wordt overzichtelijker om je tijd in te delen en te structureren. Voor andere taken, maar zeker ook voor me-time en ontspanning.
Probeer ook je taken af te stemmen op wat jouw het beste ligt in de dag: Ben je productiever in de ochtend? Plan net dan moeilijkere taken, gevolgd door afspraken. Als je er liever meteen invliegt om goed wakker te worden: start dan met een afspraak. En vergeet ook niet de middagdip in te calculeren.

 

  1. Een voorbereide afspraak is efficiënt

Naast tijd voor afspraken, heb je ook de mogelijkheid om tijd te maken voor de voorbereiding én de verwerking. Een voorbereid gesprek verloopt efficiënter. Je weet immers wat het doel is van het gesprek en waar je wil geraken. En hoewel je het tegendeel verwacht: net door een goede voorbereiding is er ook meer ruimte voor een persoonlijke aanpak.

 

  1. Bereken je rentabiliteit

Door op afspraak te werken, verwerf je meer inzicht in wat een klantencontact je opbrengt. Het stelt je ook in staat goed te vatten wanneer een klant zinvol op gesprek komt en wanneer niet. Meet ook de omzet per klant die op afspraak komt: je kan verstelt staan van het resultaat.

 

What’s in it for… ‘je klant’

  1. Geen wachtrij

Het is een binnenkopper, maar in de klantenbeleving een belangrijk element. Iedereen doet liever iets anders dan wachten. Dat tokkelen op je smartphone is slechts afleiding om je bezig te houden. Niets zo fijn dan ergens binnenlopen en meteen geholpen worden.

 

  1. Geen afleiding, wel de volle aandacht

Op afspraak werken is je ook committen tot tijd voor je klant. Een gesprek met een luisterend oor is zeer waardevol. Geef het ook zijn waarde door het te laten ervaren: smartphone uit, rustige omgeving met een lekkere kop koffie of thee.

 

  1. Je klant in de zetel, jij de regie

En dat mag je ook letterlijk nemen: zet je klant in de zetel, met dat lekkere kopje koffie of thee. Jij bent de expert in de kamer, maar hoeft dat niet te bewijzen wel uit te voeren. Met een voorbereid gesprek geef je ook de klant vertrouwen dat hij of zij in goede handen is. Met een expert in zijn of haar vak en met respect voor de klant.