Louis Schoofs
Zaakvoerder - Consultant
Trends: de kiemen die reeds aanwezig waren versnellen in de retail, het is tijd om de kansen nu te benutten!
Het nieuwe normaal is niet meer dan een trend die zich versneld doorzet.
Het nieuwe is de component hygiëne.
In januari maakten wij een overzicht van trends die uit diverse onderzoeken bevestigd werd.
Deze trends zullen in deze tijd alleen maar versterkt en versneld worden.
Het is belangrijk voor de retailmarkt en zeker de dienstensector van oa verzekeringsmakelaars, architecten, doch ook restaurants, kleiding- schoenwinkels, interieur ontwikkelaars om het digitaliseren en het nieuwe normaal -social distance- in het juiste perspectief te plaatsen.
Er zullen versneld consumenten de vele webshops -als concurrent van de fysieke winkel-leren kennen en gebruiken. Deze trend is niet om te buigen en ook niet wenselijk. Doch als digitalisering de verzuchting naar de persoonlijke ontmoeting van zaakvoerders, medewerkers en consumenten versterkt, zal dit de lokale meestal familiale retailer ten goede komen. Little is good business.
3 componenten zijn hierbij naar onze mening erg belangrijk.
Een 4de component voegen wij hieraan toe; menselijke hygiëne.
De meerwaarde van een lokale verzekeringsmakelaar is de tijd die wordt genomen en ingepland voor het fysieke persoonlijk jaarlijks contact met zijn of haar klant. Een gesprek dat een mix is tussen het emotionele en de zakelijke screening van zijn persoonlijke of bedrijfsmatige besognes.
Voor een restaurant zal dit meer dan vroeger de ontvangst, het intieme kader, het culinaire gesprek van de klant met de kok zijn, alsook de herkomst van de ingrediënten, de hygiëne waarin alles plaatsvindt.
Voor een schoenwinkel of kledingzaak het gericht persoonlijk modeadvies ipv het eindeloos georiënteerd passen van verschillende modellen.
Allicht zal dit impact hebben op het aantal klanten dat geserveerd kunnen worden, alsook op de aankoopkorf van klanten. Minder klanten en lagere omzet kan meer marge worden.
Marge, het kencijfer bij uitstek, nodig voor de variabele loonkost, de vaste kosten en investeringskosten. De ken- en kerncijfers van onze lokale retail onderneming zullen veranderen.
Wij zullen moeten nadenken hoe deze nieuwe servicevormen te verpakken en hoe deze doorgerekend kunnen worden, dit is een uitdaging die al leefde, en versneld te nemen is.
Helder communiceren hoe de klant in zijn aankoopproces begeleid wordt, wat hij of zij in iedere stap van de de opbouw naar ‘het’ momentum kan verwachten. En dit kan digitaal worden ondersteund.
De opbouw van een trouwfeest helder in stappen opbouwen, proactief aan de klant uitleggen wanneer hij of zij op ons initiatief kan rekenen, hoe de klant ons digitaal aanbod kan benutten als verlengstuk van onze ontmoeting. Proactief de regie in handen nemen voor de klant en de klant het gevoel geven dat hij/zij inspraak heeft. Het comfort voor de klant omkaderen.
Het inrichten van een interieur is een proces dat verloopt via goede afspraken en duidelijk gefaseerd verloopt; het moodboard waarin de wensen van de klant worden verwoord, helderheid rond de budgettering, de bestellingen, de plaatsing en de periode na de inrichting wanneer de klant van zijn realisatie, aankoop geniet. Als deze momenten vragen een communicatie naar de klant. Dit is het comfort dat de klant vertrouwen geeft.
Verbinden, dat is de essentie. Het aankopen van een product op zich, of van een service is maar een klein deel van het verhaal. De essentie is de ontmoeting, de verbinding waar de klant zich gehoord voelt. De omkadering hier rond is de merkpropositie, de totaalbeleving. De oorsprong van het product, het verhaal van de onderneming die fabriceert, de retailer die een toegevoegde waarde levert. De ketting van de keten en de verpakking; de merkpropositie en de branding.
Het membership staat voor het kunnen delen van al die verhalen en ervaringen van en met klanten. Klanten kunnen via een membership zich inschrijven om klanten en de zaakvoerders te ontmoeten; ontmoeten, dat maakt een sterk merk.
Waar staat je onderneming voor als merk, je missie, waarden en hoe wordt deze neergezet, verpakt in een duidelijke designlijn; de branding.
Er is zo veel meer dan het product op zich.
Trouwe klanten en ambassadeurs daar blijf je best mee in contact en geef hen de kans om members te worden van de onderneming zodat zij als members de onderneming en haar bezielers kunnen ontmoeten. Verbinding wordt de troef.
Als klantgerichtheid, klantvriendelijkheid is steeds meer op de voorgrond komen te staan als belangrijke component in de klantenrelatie. Het verlengstuk vandaag is de fysieke hygiëne. Hoe wij met zorg en in comfort mekaar ontmoeten. Ook dit wordt een belangrijke component van onze branding en klanten zullen dit meepakken in aankoopbeslissing.
Meer lokale accenten worden opgezocht
Duurzaamheid zet zich door en verruimd zich ook tot een good place to work.
Er wordt wat anders verwacht ven Fysieke winkels; beleven en ontmoeten
Beleven en ontmoeten is ook deel maken van het merk; membership
Het belang van data en de routing voor en na de aankoop en of installatie.
Het gaat om mensen, ontmoeten; de intimiteit