Er is toekomst in de verzekeringsmakelaardij

Is het beroep echt op sterven na dood? Moeten makelaars de concurrentie aangaan met het digitale aanbod van de verzekeraars?
Neen zeggen de strategische consultants Louis en Charlotte Schoofs. Er is wel degelijk een nieuwe toekomst. De sector zal zich zoals alle retailers moeten heruitvinden.

Er is een toekomst voor de lokale dienstverlener als deze voluit gaat voor persoonlijke dienstverlening waar beleving een plaats heeft. Dit geldt trouwens voor alle lokale retailers: kleding, schoenen, boekhandels… Hoe zich dan onderscheiden in dienstverlening en hoe een wauw effect creëren in de lokale omgeving?
Dit doe je niet door aan de klant te zeggen dat je de beste bent in klantenservice, maar door dit structureel in te bedden.

Voor de onafhankelijke verzekeringsmakelaar betekent dit juist tijd reserveren voor de klant: het jaarlijks gesprek dat focus legt op het familiaal leven van de klant, zijn gewenst comfort, zijn gemis, zijn toekomstverzuchtingen. Met cruciale aandacht voor 4 invalshoeken: wonen – mobiliteit – zorg -geld en deze te plaatsen in de circulaire economie. Hier ligt de toekomst.

Maak het circulair:
– Mobiliteit: ik betaal voor mijn mobiliteitsrisico’s, maar investeer in een elektrisch fiets, creëer gezondheid en draag bij aan het milieu.
– Wonen: ik betaal voor schaderisico’s voor mijn woning, maar betaal ook voor preventie van de woning. Ik creëer mijn duurzaamheid.
– Zorg: ik investeer in zorgpreventie en versterk mijn mantelzorg

De onafhankelijke makelaar die dit gesprek ook naar de vrije beroepen of kleine onderneming kan uitbouwen heeft een sterke toekomst voor zich.
Dat deze gesprekken niet langer doorgaan in een strak kantoorgebouw is evident. De omgeving voor zulke gesprekken vereisen een inspirerende omkadering, bakstenen krijgen een andere betekenis.